torsdag 3 februari 2011

Nya händelser

Det går framåt nu med mitt hus. Jag är glad och nöjd och hoppas på inflyttning senast den 1 april.

Allt avlopp är nu färdigt till badrum uppe och nere, kök och tvättstuga. Dessutom är allt klart för gjutning, vilket kommer att ske nästa vecka. Då gjuter vi även bottenplatta till verandan som jag bestämde skulle bli vinterisolerad så jag kan sitta där i solen med mitt kaffe eller ta ett glas vin med goda vänner och familj.
Kök & hall klart för gjutning


Badrum klart för gjutning

Innertaket på bottenvåningen har varit ett aber. Behålla eller riva?

Det provslipades ett sk fack mellan två bjälkar och jösses så fint det blev. Inte kan jag riva ner något så tjusigt? Nu pågår full aktivitet med slipning av bjälkar, tak och nermontering av en vägg för att trappan ska få plats.

Alla bjälkar utom en är friska. Den stackarn som får bli ved vågar vi inte ens peta på för den är i bedrövligt skick. Ut med den och in med en annan. Allt återanvänder vi som är nerrivet så länge det är friskt.

Tv-rummets tak och bjälkar


Biblotekets tak

Matrum & kök


Min kamin är också på väg och ska värma mig och huset året om i kombination med en luftvärmepump. Centraldammsugare ska också installeras eftersom huset blev så otroligt stort tycker jag det är en bra idé istället för att kånka runt på en vanlig.

Köket kommer att bli någon form av pärlspontskök. Kanske platsbyggt, det vet jag inte riktigt ännu. Golvet i badrum, tvättstuga, hall och kök läggs av gammalt golvtegel  så den gamla genuina känslan består. Ugnen kommer att byggas in i väggen också den gjord av gammaldags tegel.

Kan ni se detta framför er?

Jag kan och en sak är då säker det här är garanterat det roligaste jag gjort så här långt i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar