måndag 28 februari 2011

Höga möss och vimsiga spindlar med mera....

Allt går nu i en rasande fart och både min och "mitt" byggfolks ambitioner är att jag ska kunna flytta in om ca 1 ½ månad. Varje dag ses det förändringar och jag känner mig faktiskt lycklig så det känns som om jag redan fått vårkänslor!

Häromveckan målade jag brädor till utsidan av huset och färgen var tyvärr oljebaserad så vi blev halvdrogade allihop.

Ytterpanelen utan drogad mus...
Där står jag i godan ro och målar när jag plötsligt ser nåt i ögonvrån, en MUS bland brädorna. Plötsligt hade åren minskat till ca 8 år gammal. "Pappa!!!! Det är en mus bland brädorna!"

Vad tror ni min pappa svarade? "Låt den vara!!", givetvis. Själv höll han på att isolera nedervåningen invändigt så vad hade en mus just då för betydelse?

Målningen fortskrider och ingen mus i sikte. Bräda för bräda målas och jag kommer allt längre ner i högen.... och där var den!!! Den betedde sig väldigt underligt, vinglade omkring tills den slutligen la sig ner och himlade med ögonen. Nu hade jag återigen återfått min normala ålder och tog den lille stackaren, som var sanslöst hög av målarfärg, och bar ut den i friska luften. Här återhämtade den sig och försvann sen.

Spindlarna var också helt vimsiga men de var så många så de fick fortsätta att yra omkring. I förvirringen glömde jag att jag hade med mig kameran så musen förblev okänd.
Blir varmt & gott =)
Nedervåningen är nu klar med all isolering som pappa fixat och strax är all el även färdig. Har en fantastisk elektriker det går som tåget och han upplyste mig häromdagen att jag har (så här långt) 2 km kablar..........

Mot badrum
Mot sovrummet
Panelen på övervåningen är nästan färdig på ena sidan men de får vänta med resten eftersom de börjat med det knepiga jobbet att få mina fönsterkupor på plats. Detta är inte helt lätt och det ser rent livsfarligt ut där en av dem står på en liten bit ute på taket med en elektrisk såg i högsta hugg. Det hade inte varit jag kan jag säga.

Ramen till kupan på plats en inne och en ute
Ser stabilt och fint ut hmmm....
Skorstenen är på plats inomhus och ska också ut genom taket, det brukar liksom vara poängen. Dessutom byggs en skorsten upp till som fungerar som ventilation. Utseendet på huset kommer att se likadant ut som det gjorde från början med sina två skorstenar men med olika funktion.

Tjusig skorsten
Hallå i hålet här kommer det värme snart =)
Det är mycket precisionsarbete och det är så bra gjort att jag inte kan låta bli att bli imponerad av deras arbete. Jag kan inte önska mig bättre "gubbar", de är noggranna och tar även egna initiativ när de ser nåt behöver fixas.

Så vad tror ni? Är jag på plats till Varborgsmässoafton och kan ha ett eget majbål?

1 kommentar:

  1. Absolut att du kan fira valborg på plats. Men det där bålet - låt för allt i världen bli målarfärg och vin i den veckan, så du inte råkar sätta fjutt på fel brädhög! Underbart att läsa! KRAM!

    SvaraRadera