lördag 13 november 2010

Tak är bra att ha!

I september plockades taket ner och det så ut som en sockerlåda med två pinnar rätt upp. Skorstenarna fick vara kvar så länge och jag förmodar att människor som passerade undrade hur detta skulle gå. Min oro var själv stor när en storm och ett förfärligt regnväder kom under några dagar.


Tak under nedplockning


Min sockerlåda med sina pinnar
Jag såg framför mig hur skorstenarna seglade iväg och låg utspridda över hela byn och att resten av huset formligen skulle bada i vatten. Det höll men vi fick bygga en konstruktion så vattnet inte rann in i huset.

Snart påbörjades arbetet med att lägga nytt tak. Jag var på plats när de första takstolarna restes och var mycket tveksam till hur i hela friden detta skulle gå till. Det gick fint killarna vet vad de gör och jag litar blint på både dem och deras arbetsledare.

Resning av de första takstolarna


Takstolar kom på plats och det började bli bråttom att få upp taket innan fler höststormar tänkte sätta käppar i hjulet. Lägga tak är oerhört väderberoende som bekant. Fler killar kom och hjälpte till, de jobbade från tidig morgon till sen kväll. Till slut fick jag mitt tak. Detta firades givetvis med en taklagsfest med byggkillarna med lite mat och öl. Jag fick min krans på taket!


På plats

Min tjusiga krans

Taklagsfest med byggfolket =)

Så småningom ska även takpannorna på plats men först ska nu skorstenarna byggas upp igen och fönster ska på plats. Problematiken här är att jag har inte pannor så det räcker, många var både spruckna och helt trasiga men jag hoppas kunna hitta så småningom.

De gamla bjälkarna sparades för att bli fin interiör i huset.

1 kommentar:

  1. Du kommer att få ett väldigt fint hus vad det lider! //Niklas

    SvaraRadera